Nettet er møteplassen som gjør delingsøkonomien mulig

Det er jo Internett som gjør dette med delingsøkonomi mulig ettersom alle tiltak innenfor den nye økonomien krever at de som vil dele noe lett kan finne hverandre. Og i en slik sammenheng er jo nettet både uslåelig og uunnværlig. Folk som ønsker å leie andres leilighet kan finne potensielle utleiere på nettet helt uavhengig av hvor de og leieobjektet befinner seg rent fysisk. Og vice versa. Det samme om det gjelder bil eller båt, eller hva det nå enn måtte være man ønsker å dele.

1000px-Airbnb_Logo_Bélo.svgMen nettet er stort og skal det være mulig å finne hverandre i den jungelen av informasjon som nettet er så fordrer det at det etableres møteplasser der alle interesserte vet at de med stor sannsynlighet vil kunne finne en motpart. Så dersom nettet skal være til noen nytte så må noen ta seg bryet med å etablere en slik møteplass og ikke minst legge ressurser på å gjøre møteplassen kjent slik at et faktisk kommer folk dit. Jo flere som kjenner møteplassen og faktisk besøker den, jo mer attraktiv er den naturligvis ettersom sannsynligheten for å møte en motpart – «en som passer for meg» – øker med antall besøkere.

De to store

En av de første nettstedene fikk stor og almen oppmerksomhet var Airbnb.com der forretningsideen er å formidle kontakt mellom folk som har rom eller leilighet til korttidsleie og andre som ønsker å leie et rom eller en leilighet i kort tid. Det tok ikke lang tid før nettstedet fikk enorm oppmerksomhet og hadde plutselig en synlighet som det sikkert ville ha kostet millioner å skaffe seg via annonsering.

En annen aktør som raskt fikk stor oppmerksomhet var jo Über, som har spesialisert seg på å formidle kontakt mellom bileiere som tilbyr andre plass i bilen sin og folk som trenger en kort transport fra A til B. En åpenbar konkurrent til drosjenæringen, som gjennom sine høylytte protester har bidratt til å gi selskapet ekstra oppmerksomhet.

Reply